Donkerblauw, wit-gerand stroud was de wollen doek waarvan dergelijke kleding werd gemaakt, en de donkerdere effen kleuren en de calico's waren gebruikte katoenen stoffen.

Een wollen kleed als dit kan later met cowrie schelpen, dentaliums of benen elandentanden worden verfraaid - afhankelijk van de financiële situatie van de eigenaar - om het zo tot een "full-dress" kostuum te maken.


TOEBEHOREN:


1. Beenkappen, die in de traditionele stijl worden geperleerd.

2. Mocassins.

3. riem; een effen, met kopspijkers beslagen of met concho's versierd.

4. Sjaal of deken, over de schouders gedragen op een normale manier voor het dansen; om het lichaam geslagen op andere manieren wanneer men niet danste. (De lichtgewichtsjaal met lange franjes is een moderne versie.)

5. Halsbanden, vlechtornamenten, oorringen, lowanpi pluimen (enkel voor de verkiesbaren), armbanden (quilled, geperleerd of metaal.)









Le tissu en laine utilisé pour faire des tenues était bleu foncé avec des stroud à bandes blanches. Les couleurs unis encore plus foncées et les calicos étaient des tissus en coton déjà employés.

Une tenue en laine comme celle-ci peut, par après, être décorée avec des coquilles cowrie, dentaliums ou d’os « dents d’élan » - en fonction de la situation financière du propriétaire – pour en faire une tenue « full-dress ».


ACCESSOIRES:


1. Recouvrement pour les jambes qui sont perlés de manière traditionnel.

2. Mocassins.

3. Ceinture; unie, décoréé de conchos ou frappée avec des clous.

4. Foulard ou une couverture, porté sur les épaules d'une façon normale pour la danse, le corps battu par d'autres moyens quand il n'est pas de danse. (Le foulard léger avec de longues franges est une version moderne.)

5. Colliers, parures, boucles d'oreilles, de tresses lowanpi plumes (seulement pour les privilégiés), bracelets (piquants, geperleerd ou en métal.)






HABITS EN TISSU OU LAINE DES INDIENS DES PLAINES DU NORD

À partir d’une traduction de Rosemary Lessard
publié à l'origine comme

CIHA Indian Craft Series No.. 1009


Avant tout, ceci n’est pas un article stricte “how-to-do-it”, mais plutôt une description de certains habits en tissu non-décorés des Indiens des Plaines du Nord.

Tous les vêtements décrits peuvent être fabriqués en une journée – mais sachez que “non-décoré” est un terme relatif et qu’un ruban ou une bande, ou même un petit beadwork, peuvent être nécessaires pour terminer le vêtement. Vous ne devez donc pas avoir 3kg de perles, 800 dents d’élan ou quelques centaines de dentaliums pour faire un de ces vêtements.

Si, par après, vous désirez dépenser du temps et de l’argent, vous pouvez modifier ces vêtements vers une tenue plus formelle.

Ce type d’habits est décrit ci-dessous à l’aide d’explications et d’images, ainsi qu’une liste d’accessoires.

Certains accessoires sont primordiaux; vous ne pouvez malheureusement  pas uniquement porter le vêtement.


Les trois styles les plus anciens peuvent, s’ils sont non-décorés, servir comme tenue au quotidien, mais les accessoires y étaient rajoutés pour une danse ou un événement cérémoniel.

Aucun habit du type ancien n’est actuellement encore utilisé comme tenue au quotidien. Le style contemporain d’une tenue au quotidien est souvent fabriqué parmi les femmes conservatives d’un tissu en coton aux couleurs plus claires que ceux utilisés dans les habits modernes pow-wow.

KLEDIJ VAN DE NOORDERLIJKE

PLAINS IN STOF OF WOL

uit een vertaling van Rosemary Lessard

oorspronkelijk gepubliceerde als

CIHA Indian Craft Series No. 1009


Eerst en vooral is dit geen strikt geen "how-to-do-it" artikel, maar eerder een beschrijving over enkele niet-versierde stoffen kledingstukken van de Noorderlijke Plains Indianen.

Alle basis kledingstukken hierin beschreven kunnen in een dag worden gemaakt -- maar onthou dat "niet-versierd" een relatieve term is en een lint of band of zelfs een weinig beadwork noodzakelijk kunnen zijn om een kleding te voltooien. Maar je hebt daarvoor geen drie kilo parels, 800 elandentanden of enkele honderden dentaliums voor nodig om gelijk welke van deze kleding te maken - moge deze eenvoud van ontwerp hoop aan alle vrouwelijke Indianisten overal ter wereld brengen.

En als u naderhand meer tijd en geld wilt spenderen, kan dit type van kleding in een formeler kostuum worden uitgewerkt.

Dit kledingstype wordt hieronder beschreven in woord en beeld en is er een lijst van toebehoren.

Sommige van deze toebehoren zijn noodzakelijk; u kunt nu niet enkel de kleding aandoen en gaan dansen, jammer genoeg.

Elk van deze kledingsstijlen zijn de vereiste kledij bij een pow-wow, Indiaans of Blank, en worden of werden gedragen bij de dansen van de Indiaanse vrouwen. De drie oudere stijlen kunnen, indien niet versierd, ook dagelijkse kledij zijn, maar de toebehoren werden toegevoegd aan de kleding voor een dans of een ceremoniële gelegenheid.

Geen van deze oudere types van kleding worden tegenwoordig nog gebruikt als dagelijkse kledij maar de eigentijdse stijl van een dagelijks kledingstuk wordt vaak nog onder de conservatieve vrouwen van de Crow gemaakt uit een katoenen doek in minder heldere kleuren dan die gebruikt in pow-wow kleed.

SIOUX KLEDING UIT KATOEN OF WOL


Dit type van kleding is alom bekend, elke hobbyist heeft wel al foto's van dergelijke Sioux kleding gezien die met dentaliums of benen "elandentanden" worden versierd. Gelijkaardige kleding zonder de decoratie werd ook gemaakt en gedragen -- gewoonlijk als minder formele kledij, maar ook om te dansen en soms voor ceremonies..

De kleding is eenvoudig maar vernuftig geconstrueerd. Er zijn slechts 5 of 6 belangrijke stukken, afhankelijk van of er al dan niet een schoudernaad in het lichaam van het kledingstuk is.

Het belangrijkste deel van de kleding zijn twee rechthoekige vlakken van stof, die gewoonlijk van de volledige breedte van de doek worden gemaakt, van zelfrand tot zelfrand.

De mouwen zijn ook eenvoudige rechthoekige stukken en de driehoekplaten of de zij-tussenvoegsels zijn verlengde gelijkenige driehoeken.

HABITS SIOUX EN COTON OU LAINE


Ce style d’habits est bien connu. Chaque hobbyist a déjà du voir des photos de tels tenues Sioux qui sont décorés de dentaliums ou d’os « dents d’élan ». Des tenues similaires sans décoration était aussi fabriqué et porté – généralement en tant que tenue moins formelle mais également pour les danses et cérémonies.

L’habit est simple mais fabriqué de manière ingénieuse. Il n’y a que 5 ou 6 pièces importantes, dépendant de la présence ou non d’une couture à l’épaule dans l’habit,

La partie la plus importante du vêtement comprend deux morceaux rectangulaires en tissu. Ces morceaux sont généralement fabriqués à partir de la largeur totale du tissu, d’un bord à l’autre.

Les manches sont également des simples morceaux rectangulaires et les morceaux triangulaires ou les côtés sont de triangles isocèles.

Traditioneel kleed in katoen of wol

Knip TWEE stukken van elk voorbeeld hieronder gegeven

Gebtruik voor fig.1 de volledige breedtee van de stof

Tenue traditionnelle en coton ou laine
Coupez deux morceaux de chaque exemple ci-dessous
Utilisez la largeur totale du tissu pour fig 1


fig 1: het lichaam

fig2: de mouwen

fig 3: de driehoekige zij-tussenvoegsels

fig 4: voorzijde van een kleed

A)een katoenen lint wordt gebruikt om een sluiting rond de nek te maken met twee linten om achteraan dicht te knopen

B)de mouwen worden afgezet met een katoenen lint

C)de driehoekige zij-tussenvoegsels

D)zijden linten worden gebruikt om het kleed te versieren

E)er werd donkere wollen stof met witte zelfkant, meestal in blauw of rood, gebruikt

Met deze rechthoekige vormen, wordt een minimum aan stof verspild. De kleding op de onderstaande foto bestaat uit oude handelsdoek (trade-cloth) en de zelfrand van de stof zijn onderdeel van de tekeningen in het kleed. De kledij is lang, tot aan de enkels, zelfs wanneer men er een riem in draagt.

De driehoekplaten in deze traditionele methode van knipsel en bouw van de Sioux kleding werden waarschijnlijk toegevoegd om vrijheid van bewegen te verhogen en misschien om de vorm van de voorafgaande lederen kleding te benaderen.

De mouwen zijn onderaan open omdat de "mouwen" van de oude lederen kleding ook daar niet aaneen genaaid werden -- en het is gemakkelijk om de mouwen achteraan op te vouwen als men vuil werk moet opknappen, of om een baby te voeden via de grote mouw-opening.

fig 1 : le corps 

fig 2 : les manches 

fig 3 : les côtés triangulaires 

fig 4 : face avant d’une tenue

A) un ruban en coton est utilisé afin de créer une fermeture autour de la nuque avec deux rubans pour attacher à l’arrière

B) les manches sont terminés par ruban en coton

C) les côtés triangulaires

D) des rubans en satin sont utilisés pour décorer la tenue

E) on utilisait un tissu en laine foncée, souvent bleu ou rouge, avec des revers

Ces formes triangulaires sont ceux qui gaspillent le moins de tissu. La tenue sur la photo ci-dessous est fait en laine (trade-cloth) et le revers du tissu fait partie des dessins dans la tenue. La tenue est longue, jusqu’au chevilles, même quand on la porte avec une ceinture.

Les parties triangulaires dans cette méthode traditionelle de découpe et fabrication des tenues Sioux ont certainement été rajoutés afin d’augmenter la liberté de mouvement et peut être pour se rapprocher des tenues antérieures en cuir.

Les manches sont ouvertes au dessous car les « manches » des tenues anciennes en cuir n’étaient également pas cousus à cet endroit – et qu’il est facile de retrousser les manches à l’arrière lors de tâches salissants, ou pour nourrir un bébé par l’ouverture des grandes manches.

BACK